ÖVRIGT - E-post

 

 

Alla uppsatser som skrivs under kursen ska skickas in per e-post till mig. Detta görs av framför allt två orsaker: 1) Eftersom de flesta e-postprogram sparar en kopia av skickade meddelanden kan man se att en uppsats faktiskt har (eller inte har) lämnats in. 2) Skolverket fastslår i betygskriterierna för kursen svenska A att "Eleven skall /.../ kunna använda datorer för att skriva och kommunicera".

För att kunna skicka in en uppsats till mig måste ni ha en egen e-postadress, lämpligen den ni får av skolan. Nedanstående beskrivs med utgångspunkt från e-postprogrammet "Groupwise" som används på Kunskapskällan, men principerna är desamma för de flesta andra e-postprogram som Outlook och Hotmail.

1. Öppna e-postprogrammet, eller skriv in skoladressen epost.herrljunga.se. Välj språk och tryck "Logga in".

2. Skriv in ditt användarnamn och lösenord. (Användarnamnet och lösenordet är samma som du använder när du loggar in på en dator i skolan, t.ex. 91mxlop. Om du inte känner till ditt lösenord för eposten ska du kontakta dataadministratören.)

3. För att skriva ett nytt meddelande klickar du vid den första röda ringen ("Nytt"). Nästa röda ring ("Adressbok") pekar på adressboken till kommunens personal och elever.

4. Skriv in adressen till mig (eller någon annan du vill skicka till). Skriv något i ärenderaden som beskriver innehållet i ditt meddelande, t.ex. "Referat". Tryck på "Bifogade filer".

5. Tryck på "Bläddra" och leta upp det dokument du skrivit och sparat. Dubbelklicka på dokumentet och tryck sedan på "Bifoga". Om du vill bifoga fler filer (dokument) måste du åter trycka på "Bläddra". När alla filer finns med trycker du på fliken "Post".

6. Tryck "Skicka". Klart!!