SKRIVA - CV

 

 

VAD?

"CV" är egentligen bara en av flera delar i proceduren att söka jobb. I detta sammanhang används "CV" som ett samlingsnamn för hela förloppet, för att söka jobb handlar om lång förberedelse.

1. Telefonsamtalet
Det första man bör göra när man hittat ett nytt jobb är att ringa den potentiella arbetsgivaren. På så sätt kan man utesluta ointressanta arbeten genom att ställa frågor, och man blir även en ”röst” som arbetsgivaren kanske kommer ihåg. Ställ frågor för att få svar på det du vill veta, och ställ frågor för att visa att du är intresserad. Samtalet är tänkt att bli vägen till en personlig intervju, så spara några frågor till detta tillfälle.

Dina frågor
Skriv ned de frågor du tycker är viktiga för dig. Till exempel:
·  Vilka arbetsuppgifter får jag?
·  Vilka krav ställer arbetsgivaren på mig?
·  Jobbar jag ensam eller ingår jag i en grupp?
·  Innebär arbetet kundkontakter eller liknande?
·  Ska jag resa i jobbet?
·  Vilka är arbetstiderna?
·  Vill arbetsgivaren ha arbetsprover med ansökan?
·  Vilka utvecklingsmöjligheter finns det?

Var även själv beredd på att få frågor som:
·  Varför söker du det här jobbet?
·  Vad gör du nu och vad har du gjort tidigare?
·  Vad vet du om företaget?

Fråga inte vilken lön du skulle få. Vänta med den frågan tills du sitter på intervju, och vänta även då så länge som möjligt.

2. Ansökningen
Då är det dags att skriftligt ansöka om att få anställningen. Brevet syftar, precis som telefonsamtalet, till att arbetsgivaren ska vilja träffa dig för en intervju. Du måste alltså verka intressant. Ansökningen består av tre delar:                      
1) Ett personligt brev
2) En meritförteckning
3) Betyg och bilagor

I de två första fallen är det viktigt att dokumenten är lättöverskådliga och snyggt uppställda. Kanske får arbetsgivaren gå igenom trettio olika ansökningar, och då är det viktigt att din inte är tråkig eller svår att läsa.

2.1 Det personliga brevet
Först och främst – skriv inte mer än en sida (men inte heller mindre). Som tidigare sagts får din potentiella arbetsgivare inte uppleva din ansökan som jobbig eller tråkig att läsa. Det gäller att peka på de positiva egenskaper du har som också kan upplevas positiva för arbetsgivaren. Tala om varför du passar för detta jobb. Framhäv dig själv utan att överdriva eller skryta.


Här är några exempel på frågor som kan hjälpa dig att beskriva dina egenskaper:

      • Löser du snabbt problem?
      • Har du lätt för att samarbeta?
      • Har du lätt för att lära dig nya saker?
      • Är du effektiv och får saker gjorda?
      • Har du ett brett kontaktnät?
      • Har du bra ordningssinne?
      • Är du punktlig?
      • Har du lätt för att prata med folk?
      • Har du körkort?
      • Har du haft förtroendeuppdrag?
      • Har du studerat på kvällstid?
      • Är du - eller har du varit - aktiv i en förening?

Några kom-ihåg när du skriver brevet:

    • Datera brevet.
    • Skriv ditt namn, adress, telefonnummer och e-postadress.
    • Sätt en rubrik, till exempel "Ansökan".
    • Inled med en fras om att du söker tjänsten eller vikariatet som...
    • Berätta sedan vad du har gjort tidigare och hur det gått. Ta med sådant som har betydelse för just det här lediga jobbet.
    • Motivera varför du vill ha arbetet och varför du tycker att du är lämplig.
    • Ta med förtroendeuppdrag, längre utlandsvistelser, framtidsmål osv. Ta med sådant som kan vara bra för just det här lediga jobbet. Har du valt att skicka med en meritförteckning (se nedan) behövs inte denna punkt i brevet.
    • Runda av med en vänlig och enkel avslutningsfras.
    • Underteckna.

Skicka alltid ett personligt brev i original. Kopiera inte brevet och skicka till flera arbetsgivare. Det ska synas att du vill ha just det här jobbet.


2.2 Meritförteckning
Meritförteckningen får gärna vara längre än sida. I denna skriver du vilket program du gick i i skolan, vilka sommarjobb/praktikjobb/vanliga jobb du haft, samt vilka förtroendeuppdrag du haft i skolan och föreningar du är medlem i. Beskriv också kort vad utbildningen och arbetsuppgifterna gått ut på. Ibland – och då i synnerhet utomlands – efterfrågas ett CV. CV är en förkortning av Curriculum Vitae, vilket betyder ”livsförlopp”. Ett CV är ungefär samma sak som en meritförteckning, men något mer utförlig. Här kan t ex personliga egenskaper, språkkunskaper och fritidsintresse punktas ner bland meriterna.

Sist i meritförteckningen eller CV:t bör det finnas namn på och telefonnummer till referenspersoner som kan tala om hur bra/trevlig/duktig du är. Dessa kan t ex vara en lärare, en handledare eller en tidigare arbetsgivare. Skriv också med vilken befattning respektive referensperson har. Givetvis måste dessa personer ha godkänt att stå med som referenser. Här finns ett exempel, och ett till.


Innan du skickar iväg din ansökan bör du kontrollera

      • Vilken tidpunkt måste ansökan vara inne.
      • Att ansökan är korrekt utskriven utan fel.
      • Att alla datum är korrekta.
      • Att du fått med allt du ville få sagt.
      • Att du frågat referenspersonerna du refererar till.
      • Att adressen är riktig.
      • Att ansökan är ställd till rätt person.
      • Att ansökan är underskriven.
      • Att kuvert etc. är korrekt märkt med eventuella referensnummer.
      • Att du tagit kopior på ansökan och har kvar originalbetygen.
      • Att det är rätt porto.