ÖVRIGT - AllmÄnna rÅd

 

 

 

Jag ställer vissa krav på mina elever, likväl som mina elever bör ställa krav på mig. Följande saker ser jag som utomordentligt viktigt i min undervisning:

1) Om en elev missat en lektion måste eleven ta reda på vad som skett under lektionen. Ursäker i stil med "Jag var borta förra lektionen, så jag visste inte att vi hade prov" hör till mellanstadiet, och kommer inte att accepteras.

2) Varje elev ansvarar själv för att eventuella kompletteringar av uppgifter lämnas in, samt att eleven gjort eventuella omprov.

3) Givetvis ska varje elev ta med sig penna och papper att anteckna på till varje lektion.

Något att fundera på:

Varje år väljer några av mina elever att inte lämna in vissa uppgifter, alternativt strunta i att göra kompletteringarna, och i stället chansa på att klara av uppgifterna de sista veckorna i kursen. Ungefär hälften av dessa elever brukar lyckas. Själv har jag svårt att förstå hur man vågar satsa alla timmar och alla andra betyg i gymnasiet på ett 50/50-läge. Jag menar, om man inte får något betyg alls i svenska (eller något annat ämne) innebär detta att man inte får ett fullständigt avgångsbetyg, och det är i det läget otänkbart att läsa på högskola/universitet. Många arbetsplatser (kanske de flesta?) kommer också att tacka nej till att anställa någon utan fullständigt gymnasiebetyg. Jag vet inte hur många timmar man läser totalt i gymnasiet, men kontentan är att alla dessa timmar, alla dessa avklarade prov, alla dessa läxförhör och alla dessa lektioner under tre år läggs i ett roulettehjul medan ovan nämnda elever chansar på rött eller svart. Jag har som sagt svårt att förstå att man vågar, men jag är trots allt lärare och inte elev.